keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Synttäreitä, Turun saaristoa ja kirkkoja.

Tässä nyt viimeviikon tapahtumia ja ensimmäisenä synttärikortti jonka tein tyttäreni kuopuksen 2-vuotis synttäreille. Nimikoin myös kylpytakin ja pyyhkeen. Kylpytakki olisi kaivannut vielä jotain kuvaa, joten sen teen varmasti vielä tänä kesänä, kun nimikoin isonveljen kylpytakin ja pyyhkeen.
Viimeviikon alussa lähdimme isännän kanssa pienelle kesälomamatkalle pariksi päivää, kun aikataulu ei antanut myöten olla pitempään, joten ajoimme Porin kautta Turkuun ja poikkesimme mennessä parissa kirkossa, joissa oli myös opastus. Ensimmäinen oli Laitalan Pyhän Mikaelin kirkko joka on rakennettu 1460 ja 1483 välillä. Tyyliltään on suomalaista myöhäisgotikkaa esitteen mukaan. Kaunis kirkko. Aikaisemmin olemme käyneet Laitalan Untamalan puukirkossa joka on rakennettu 1785.

Seuraava kirkko oli Mynämäen Pyhälle Laurille omistettu kirkko joka on rakennettu 1430 luvulla. Kirkko on maamme kolmanneksi suurin keskiaikainen kirkko. Aikaisemmin kirkon paikalla oli puukirkko 1200 luvulla. Iso ja kaunis kirkko.
Sitten saavuimme varsinaiselle kesämatkan reitille eli kiersimme autolla Turun Saariston rengastietä reitin Kustavi-Iniö-Houtskär-Korppoo-Nauvo-Parainen-Turku. Matka oli noin 210 km rengastietä pitkin.
Jäimme illalla Houtskär:in ja saimme yösijan kestikievarista
Omakotitalo oli kestikievarin vieressä ja ihan kohtuullinen yösija ei mitään luxusta, mutta sänky, aamiainen ja pesutilat oli ja koska tulimme aika myöhään illalla emme muuta kaivanneetkaan ja kievarissa oli vielä ruokatarjoilu. Aamulla lähdimme jo kahdeksan aikaan aamiaisen jälkeen jatkamaan matkaa ja pääsimme loppumatkan hyvin joutuisasti lossilta lossille, emme pysähdelleet matkanvarrella oikeastaan mihinkään, vasta kun Turussa. Kävimme katsomassa vanhaa ystäväämme ja sieltä jatkoimme matkaa Tampereelle, jossa kävimme Ideaparkissa, kun isäntä halusi käydä Partioaitassa ostoksilla.
Kävin samalla myös Ideaparkin Eurokankaassa, kun nyt siellä olin ja löysin tämän kivan kankaan jota on metrin verran. Muuta nyt ei lähtenyt mukaan. Eikä muuten koko Ideaparkista muuta kuin merinovillaisia lyhytvartisia kesäsukkia. Siellä oli niin paljon ihmisiä ja oli jo vähän väsy, joten jatkoimme matkaa kotia kohti.
Kesälomamatka oli etukäteen kierretty reitti siksi, että isäntä lähti viimeviikon torstaina pojan ja sisarensa kanssa pyörällä Turun Saariston rengastielle, mutta he kiersivät meidän reitistä poiketen Taivasalon kautta Rymattylään ja sieltä Nauvoon ja Turun kautta kotiin. Matka oli saman verran kuin meidän autolla tekemä matka. He menivät kyllä autolla ensin Nauvoon ja siitä pyörillä toisinpäin kuin me autolla, heillä meni matkaan neljä päivää. Heillä oli telttamajoitus ja osittain omat eväät. Säät olivat mitä parhaimmat molemmissa reissuissa. Minä jäin kotiin tulevan tokaluokkalaisen kanssa, kun äiti oli jo lomansa pitänyt. Siitä sitten lisää seuraavassa postauksessa.
Näitä olen jo aloitellut ja siitäkin lisää seuraavassa postauksessa.
Tuoksuvatukka kauniissa kukassa tänä kesänä!

Lämmin kiitos kommenteista ja kiva kun pysytte matkassani vaikka  blogi on hieman ollut kesälomalla ja postauksia on tullut harvakseltaan.

Kauniita kesäpäiviä kaikille!
Posted by Picasa

1. Oi että miten upea synttärikortti... :O
    Tuollaisesta pitää tehdä taulu !

Kivat nuo nimet kylpytakeissa.

Kiitos maakuntakierroksesta, minulle ennestään vierasta aluetta.

2. Kivat kirjonnat.
    Ihanat matkakuvat. Tarvitsisi joskus mennä tuonne saristoon retkelle. Tuntuu nyt vaan, että tämä kesä menee niin vauhdilla eteenpäin...

3. Aikamoisen lenkin heititte :) Kauniita kirkkoja osui matkanne varrelle. Olemme joskus tyttöjen ollessa pieniä tehneet Kustavista myös kierroksen saarille telttaillen,se oli aivan upeaa ja tosi tuulista, joskus pitäisi tehdä sama retki uudelleen. Hauskaa kangastakin löysit. Tampereelta tai lähistöltä on enää vaikea löytää hyviä tilkkukankaita.

4. Moon kiärtäny ton reitin polkupyärällä, tais sihe viis tai kuus päivää kulluu. Oltiin aamiaismajotuksisa yätä. Ihan hiano reissu, suasittelen.

5. Hienoja kuvia olet räpsinnyt. Näytti olevan soppeli lomamatka!

6. Tosi kiva rengasmatka! Tuollaiset lyhyehköt matkat on oikein mukavia ja ehtii moneen paikkaan. Upeita kirkkojakin.

7. Tuollaiset synttärikortit ovat taideteoksia!! Teillä on ollut tosi ihana reissu ja saaliiksikin jäi vaikka mitä, kokemusten ja valokuvien lisäksi!!

Kiva kun kävit ja tervetuloa uudelleen vierailulle ja kiitos kommentista:)