lauantai 4. toukokuuta 2019

Kansiolle päällinen.

Kaivelin taas ompeluhuoneeni kätköjä ja löysin kokeilublokkeja useammankin. 
Innostuin tekemään kansionpäällisen tästä Card Trick blokista.
Tikkasin koko kannen vapaatikkauksella.
 Etukannen taustapuolelle tein pienen taskun esim. kynille.
Takakannen tausta.
Päällisestä tuli hieman nafti, mutta seuraava varmaan onnistuu paremmin.
Ostin tilkkupäiviltä yhden kansion, jossa oli myös päällinen 
ja otin siitä mallia. Tämä oli ensimmäinen kansionpäällinen, 
jonka olen tehnyt. Näitä voisi tehdä useammankin nyt, kun alkuun pääsi.
 Vaahteran kukat jo pilkistelee.

Hyvää viikonloppua kaikille!


tiistai 30. huhtikuuta 2019

Tyynylle kaveri:)

 Seinävaate tuli valmiiksi. Tikkasin käsin tällä kertaa. 
Olin viime viikonloppuna Vaasa Opiston kevät tapahtumassa 
työnäytöstä pitämässä  muutaman muunkin tilkkuilijan kanssa 
ja sain tikattua siellä niin hyvin, että jäi vain kolme kuviota 
tikkaamatta ja ne tein sitten kotona loppuun.
Tänään ompelin reunakaitaleen ja ripustuskujat. 
Kankaat menivät niin loppuun, että reunakaitaleesen käytin loppuja tilkkuja, 
ei jäänyt kuin muutama neliö jäljelle.
Taustakangas on kirpparilta ostettu verho.
Tyynyn kaveri tuli valmiiksi ja sai nimekseen Etana.
Koko on n. 61x82 cm

Iloista vappua kaikille!

keskiviikko 24. huhtikuuta 2019

Vanhaa ja uutta

Eilen valmistui tyynynpäällinen, jonka blokit olen aloittanut helmikuussa 2014. 
Näitä vanhoja töitä on näköjään kertynyt kyllä luvattoman paljon, 
mutta kiva kun vanhat ufot valmistuu.
Tästä tuli mielestäni aika kiva.
Tämän etana-blokin ohjeen olen saanut Opiston opettajalta ja on tosi helppo tehdä.
Tikkasin päällisen neliötikkauksella.
Taustakangas on yksivärinen ja koristelin, sitä hieman tikkauksella.
Tämä toinen etana-blokki on tehty ohjella, joka on ollut 
Tilkkuyhdistys Finn Quilt ry:n lehdessä 4/2010 nimella Etanan polku.
Ohjeen on tehnyt Maarit Kinnunen.
Tein ensimmäiset neljä blokkia helmikuussa 2014.
Nyt kankaat riittivät kahteentoista blokkiin ja ensin ajattelin 
tehdä tästä pienen peiton, mutta jotenkin tuo kuvio ei oikein mielestäni 
sopinut nuppupeittoon, joten siitä tulee seinävaate.
Vielä molemmat yhteiskuvassa.
 Uutta ovat nämä blokit, joita on 35 kpl ja näistä tulee pieni torkkupeitto. 
Ohje löytyy Finn Quilt: lehdestä 2/2011. Ohjeen on tehnyt  Maarit Kinnunen.
Saimme ohjeen myös Opistolla, kun kurssikaveri teki ja monisti kaikille. 
Neliön tekotapa oli hieman erilainen, mutta lopputulos sama. 
Näiden kokokin on isompi, kun lehdessä oleva. 
Blokit pitää vielä tikata ja koota yhteen.
 Näissä on tausta ja vanu jo valmiina, joten kokoominen 
tapahtuu käsin tai koneella. Kurssikaveri oli tehnyt joskus tällaisen 
peiton ja siitä innostuin tekemään, kun näin hänen peittonsa.

Kevät on jo pitkällä ja nyt on ollut ihan kesäisen lämpöisiä ilmoja, 
mikä siinä, näin lomaillessa, kun saa olla pihallakin ja 
aloitella puutarhatöitäkin jo näin aikaisin.

Aurinkoisia kevätpäiviä!


lauantai 13. huhtikuuta 2019

Meadowland-peitto

Tämä tilkkupeittopinta valmistui viikko sitten ja sai siitä nyt kuvan viimein aurinkoisella ilmalla.
Peitto on iso eli koko on n. 2 x 2.40 m. 
 Tässäkin mattotelineellä se ei ole kokonaan näkyvissä, 
vaan kaksi riviä taittui tuonne taakse.
Peitossa on blokkeja 30 kpl eli 5 x 6 blokkia.
Kokosin peiton samalla lailla, kun aikaisemmin 
olen neliöt kiinnittänyt toisiinsa eli ketjuttamalla.
Tässä kuvassa näkyy ehkä paremmin.
ja näissä kahdessa kuvassa vielä paremmin.
Ensin kiinnitetään kaksi blokkia toisiinsa pituus suunnassa 
ja sitten jatketaan samaan suuntaan aina seuraava blokkirivi, 
kunnes kaikki blokit ovat pituussuunnassa toisissaan kiinni.
Jatketaan siten, että vaakasuunnassa olevat rivit 
ommellaan toisiinsa kiinni yksi kerrallaan.
Idean sain Tilkunviilajan-blogista ja hän oli saanut SuzyQuilts-blogista
Juurikin peitto mahtuu parisängyn päälle, 
mutta vielä parempi on 120 cm kokoiseen sänkyyn.
Peitto jää nyt odottelemaan vähäksi aikaa, pitää saada siihen
vanu ennen kuin pääsen sitä tikkaamaan.
Viikko sitten kuvattu lumen päällä.
Tänään on hieno lämmin päivä ja lumet sulavat vauhdilla.
Puutarhassa ensimmäiset kasvit aloittelevat kasvuaan.
Scilla jo kukkii ja lisää tulee varmasti ensi viikon aikana.
Vuohenjuuri jo vihreänä ensimmäisiä lehtiä näkyvissä.
Helmililjat jo nostelevat päätään lämpöisessä paikassa.
 Ihana kevät!

Aurinkoista viikonloppua kaikille!





sunnuntai 31. maaliskuuta 2019

Maaliskuu ja kaikkea kivaa:)

Tilkkuyhdistys Finn Quilt ry ja paikallisten kiltojen järjestämät tilkkupäivät Kankaanpäässä Tilkkukampuksella olivat ja menivät. Olin itse FQ-hallituksen pöydässä töissä, joten en kerinnyt ihan joka paikassa käydä, mutta aika kiitettävästi ehdin nähdä tuttuja ja käydä ostoksilla, kuten huomaatte myöhemissä kuvissa:) Kiitos luottamuksesta ja saan jatkaa hallituksessa varajäsenenä!
Saimme myös kauniin pinssin (tietysti, kun on vihreää:)
 FQ- hallituksen haastetyö "Kankaanpäät" ja omani tein ihan viimetipassa,
tietysti kun olen viimetipan ihminen eli sain valmiiksi vasta neljä tuntia
ennen kun lähdin torstaina Kankaanpäähän.
Mutta tehtyä tuli ja nimeksi tuli "Kevät keikkuen tulee"
Alla olevat ovat arpajaisvoittoja paikallisten kiltojen pöydästä.
 Paljon tuli myös ostettua niistä tarvikkeita.
Ostin myös FQ:n uutta kangasta ja lehtiä ja kortteja.  
 Kauppiailta hankittua ja tuo harmaa kangas vasemmassa nurkassa on Kankaanpään
tulopäivältä hankittua eli poikkesin lähtömatkalla Laihian Ahkera-Liisassa
hakemassa kangasta jota tarvitsin seuraavaan työhöni lisää.
 Tämän työn aloitin maaliskuun alussa. Ensimmäiset kaksi blokkia.
Tähän työhön hankin lisää tuota harmaata.
 Tämä on IG:ssä oleva kuuden viikon Meadowland QAL jonka järjestää Then Came June:n
blogissa Meghan Buchanan. QAL alkoi 25. helmikuuta ja loppuu 1. huhtikuuta.
Itse aloitin vasta toisen viikon lopussa.
Ajattelin tehdä 20 blokkia suuren peiton, jotka ovat nyt tehty.
Vaihtoehtona oli 9, 12, 16, 20, 25 tai 30 blokin kokoiset peitot.
Kankaita on vielä ja tiedän, että niitä jää niin vähän, että niistä ei tule mitään isompaa, 
joten teenkin vielä kymmenen blokkia lisää, niin tulee aika iso peitto.
Olen jo kaikki leikannut valmiiksi, joten valmistuvat aika nopeasti.
Tänään oli kaunis aurinkoinen päivä ja heijastuu työhönkin.

Kaunista huhtikuun alkua kaikille!

maanantai 4. maaliskuuta 2019

Punaista ja valkoista.

Tämäkin peitto on aloitettu jo maaliskuussa 2015 ja ensin olin ajatellut tikata sen käsin, mutta tikkaaminen kesti ja kesti, työ oli minulla mukana opiston kurssilla ja opiston kevätnäyttelyssä työnäytöksissä, vaan en saanut tikattua, kun nuo kaikki neliöt käsin ja sitten tulikin taas stoppi. 
Viime viikolla sitten päätin, että tikkaan loput peitosta vapaalla konetikkauksella:-D
Hiiren ympärille ja noihin valkoisiin kohtiin, sekä reunakaitaleihin
valkoisella Aurfilin puuvillalangalla.
Peiton koko on n. 119x161 cm. Valmistui viikonloppuna.
 Huokaus ja helpotus, vihdoin tämäkin peitto on valmis!
Minun vapaatikkaus kaipaa harjoittelua ja ei kuviokaan mennyt ihan oikein, 
mutta saa kelvata nyt tällä kertaa. Kyllä kiva tehdä pitkästä aikaa vapaalla 
konetikkauksella, en muistanutkaan miten hauskaa se on.
Nyt olen tehnyt kaikki vanhat tilkkupeitot valmiiksi, joissa on ollut valmis tilkkupinta.
Ufo töitähän riittää isompia ja pienempiä, mutta niiden kanssa on enemmän työtä, 
kun näiden nyt valmistuneiden ufo töiden kanssa.

Iloista kevään alkua!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...